Zoeken

Nieuw 2018 WSBK reglement: goede zaak of gedrocht?

17 november 2017
De suprematie van Kawasaki en Ducati in het WK Superbike was Dorna een doorn in het oog. Om het veld dichter bij elkaar te brengen - en daarmee de spanning weer terug te brengen - heeft Dorna voor 2018 een nieuw technisch reglement aangekondigd.

Met 16 overwinningen (alleen Doug Polen had in 1991 een overwinning meer), 556 punten (het hoogste puntenaantal ooit in een seizoen gehaald), 14 snelste raceronden, 6 pole positions en de TISSOT Superpole Award was er afgelopen jaar geen kruid opgewassen tegen Jonathan Rea, die zijn derde wereldtitel op rij bijschreef (al weer een record dat nog nooit eerder was gehaald). De enigen die bij tijd en wijle waren opgewassen tegen de Noord-Ier waren diens teamgenoot Tom Sykes en Chaz Davies, met in Jerez een enkele uitschieter van Marco Melandri. 

Die suprematie was Dorna een doorn in het oog. Volgens Dorna WSBK Sport Director Gregorio Lavilla is het op zich geen probleem wanneer dezelfde coureur telkens wint, het gaat om de manier waarop. "Toen Marquez in 2014 tien wedstrijden op rij won verwachtte iedereen dat hij bleef winnen. Iedereen wilde zien hoe hij het record brak. Hij moest er elke race zo hard voor vechten dat niemand het idee had dat hij wel eens een betere machine zou kunnen hebben," aldus Lavilla tegenover de Duitse collega's van Speedweek.com.

Voor het komende seizoen heeft Dorna dus na overleg met de fabrikanten een nieuw reglement aangekondigd, waarin een aantal wijzigingen zijn doorgevoerd om het veld competitiever te maken. Zo moeten vanaf volgend seizoen alle teams over exact dezelfde onderdelen kunnen beschikken, in het reglement de Concession Parts en Approved Parts genoemd. Dus gesteld dat Kawasaki bijvoorbeeld een nieuwe achterbrug heeft ontwikkeld, dan moet deze ook aan alle andere Kawasaki teams beschikbaar worden gesteld. 

Concession Parts
Onderdeel Prijslimiet Doorlooptijd Opmerking
Enkele klepveer € 60,00 10 weken Indien besteld 3 sets er rijder voor 10 januari, daarna 10 weken
Dubbele klepveer € 75,00 10 weken Indien besteld 3 sets er rijder voor 10 januari, daarna 10 weken
Collet and Retainer € 45,00 10 weken Indien besteld 3 sets er rijder voor 10 januari, daarna 10 weken
Nokkenas € 1.000,00 10 weken Indien besteld 3 sets er rijder voor 10 januari, daarna 10 weken
Nokkenas tandwiel € 100,00 10 weken Indien besteld 3 sets er rijder voor 10 januari, daarna 10 weken
Shim bucket € 45,00 10 weken Indien besteld 3 sets er rijder voor 10 januari, daarna 10 weken
2019 Nokkenas ketting TBC 10 weken Indien besteld 3 sets er rijder voor 10 januari, daarna 10 weken
2019 Vliegwiel € 1.000,00 10 weken Indien besteld 3 sets er rijder voor 10 januari, daarna 10 weken 

In het reglement is exact vastgelegd welke onderdelen mogen worden aangepast en welke geheel standaard moeten zijn, waarbij elk onderdeel z'n eigen maximum prijs heeft. Onderdelen mogen alleen ontwikkeld worden door het zogenaamde door de fabrikant bepaalde referentie team, dat niet noodzakelijk ook aan het WK Superbike hoeft deel te nemen, waarbij teams die minder presteren meer ruimte krijgen om de motoren door te ontwikkelen.

Approved Parts
Onderdeel Prijslimiet Doorlooptijd Opmerking
Achterbrug € 10.000,00 10 weken Ten minste 1 per rijder beschikbaar in WSBK binnen 2 races na eerste gebruik
Kroonplaat € 2.000,00 10 weken Ten minste 1 per rijder beschikbaar in WSBK binnen 2 races na eerste gebruik
Linksysteem € 1.500,00 4 weken Ten minste 1 per rijder beschikbaar in WSBK binnen 2 races na eerste gebruik
Sump 2018 € 3.000,00 10 weken Indien besteld 3 sets er rijder voor 10 januari, daarna 10 weken
Sump 2019 € 2.000,00 10 weken Indien besteld 3 sets er rijder voor 10 januari, daarna 10 weken
Superbike Kit System € 8.000,00 8 weken Alleen het referentie team mag deze onderdelen ontwikkelen

Na afloop van elke droge race krijgen de drie coureurs op het podium zogenaamde concessiepunten toegewezen, aan het eind van de eerste drie races mag vervolgens elke fabrikant die minimaal 9 punten minder heeft behaald dan de fabrikant met de meeste punten gedurende het seizoen een update doorvoeren aan de Concession Parts. Hetzelfde geldt voor het seizoen erop wanneer het verschil aan het eind van het seizoen 36 punten of meer is.

Daarnaast behoudt Dorna het recht om nieuwe fabrikanten of nieuw gehomologeerde motoren de ruimte te geven om gedurende het seizoen nog een aanvullende update van de Concession Parts te doen. Als een nieuw gehomologeerde machine echter hetzelfde motorontwerp heeft als z'n voorganger, dan moet de nieuwe machine het seizoen beginnen met dezelfde motorspecificatie als het voorgaande seizoen met de goedgekeurde Concession Parts. 

Tot slot heeft Dorna nu ook een maximum toerental vastgelegd, dat gedurende het seizoen in stappen van 250 toeren kan worden aangepast. Een complex algoritme moet de performance van alle coureurs ten opzichte van elkaar gaan analyseren, zoals rondetijden, topsnelheid, aantal rijders per merk, geanticipeerde performance per individuele coureur per circuit en met inachtneming van voorgaande wedstrijden, race resultaten, het aantal ronden dat aan de leiding is gereden en de totale racetijd. Plus nog een aantal variabelen.

WSBK initieel maximum toerental
Merk Toerental
Aprilia 14.700
BMW 14.700
Ducati 12.400
Honda 14.300
Kawasaki 14.100
MV Agusta 14.700
Suzuki 14.700
Yamaha 14.700


Hoewel de exacte ins en outs hiervoor nog moeten worden bepaald zal het algoritme worden gebruikt om na elke drie races bij fabrikanten die sterk presteren het maximum toerental in stappen van 250 toeren terug te brengen en bij fabrikanten die minder presteren het maximum toerental in stappen van 250 toeren te verhogen. Tenzij een compleet nieuwe motor wordt gehomologeerd moet het nieuwe seizoen worden gestart met hetzelfde maximum toerental als waarmee het voorgaande seizoen is geëindigd. Nadeel voor de klantenteams is wel dat ook zij in toerental zullen worden beperkt wanneer het fabrieksteam te goed heeft gepresteerd. 

Hoewel links het rechts nog wel wat puntjes op de i moeten worden gezet zal het nieuwe reglement het veld in theorie een stuk dichter bij elkaar moeten gaan brengen. Door alle voor tuning toegewezen onderdelen voor alle teams beschikbaar te stellen en daarmee het verschil tussen de motoren onderling te reduceren zal het meer aan gaan komen op de coureur die op de motor zit, in plaats van de motor die de coureur onder z'n kont heeft.  
Binnen elk merk zullen vanaf volgend seizoen alle coureurs over hetzelfde materiaal kunnen beschikken. 

Ter illustratie: de motorblokken die Pedercini afgelopen jaar van de Franse tuner Akira betrok draaiden 400 toeren minder (14.800 t.o.v. 15.200 tpm) dan de eveneens door Akira getunede motoren van het Kawasaki fabrieksteam. De Aprilia RSV4 draaide het afgelopen jaar trouwens met 15.800 toeren per minuut het hoogste toerental, de Honda 14.350 tpm, MV Agusta 14.500 tpm en de BMW 14.800 tpm. Door het maximum toerental aan banden te leggen worden de onderlinge verschillen flink teruggebracht.  

Voor de Kawasaki en Ducati fabrieksteams kan het voelen alsof ze voor de investeringen worden bestraft, maar uiteindelijk zal een competitiever veld ook voor Kawasaki en Ducati beter uitpakken. Een felbevochten kampioenschap winnen geeft namelijk meer aanzien dan wanneer dat met twee vingers in de neus is behaald.