Zoeken

Vee Two Australia bouwt exclusieve Hailwood TT replica

5 februari 2018
Dit jaar is het exact 40 jaar geleden dat Mike Hailwood zijn legendarische comeback maakte in de 1978 Isle of Man TT, na daar 11 jaar niet te hebben geracet om een carrière op te bouwen in de Formule 1. Om deze mijlpaal te markeren heeft het in Vee Two Australia 12 replica's gebouwd van Mike the Bike's winnende Ducati 900 TT F1 racemachine, gelijk aan het startnummer 12 waarmee Hailwood de TT reed.

Vee Two Australia heeft de hand weten te leggen op de originele technische tekeningen van Ducati’s 883 cc 90° V-Twin koningsasser desmodromische motorblok, evenals de relevante gietmallen, tekeningen van het chassis en technische details – alles om zich ervan te verzekeren dat de motor een exacte replica is van de machine waarmee Hailwood zijn historische overwinning behaalde.

“Het motorblok dat was gebruikt in Mike’s 900 F1 racewinnende machine was een prototype dat in de Ducati fabriek was ontworpen in de tweede helft van de jaren ’70 en waarvan er ongeveer 8 waren gemaakt,” legt Vee Two algemeen directeur Andrew Cathcart uit. “Toen Mike de TT in 1978 won had de fabriek plannen om het blok te gebruiken in de volgende generatie Desmo V-Twin Sportfietsen, maar als gevolg van Ducati’s aanhoudende financiële problemen moest de koningsasser het veld ruimen voor een Pantah type V-Twin met tandriemaandrijving, die goedkoper te produceren was. Hierdoor werd dit ultieme koningsasser motorblok nooit in productie genomen en kwam het nooit in handen van het gewone publiek. Vee Two Australia heeft nu de handschoen opgepakt en is verder gegaan waar het bij de fabriek ophield, en is nu in een positie het blok aan te bieden dat Hailwood zijn legendarische overwinning bracht.”

Waar het motorblok in eigen huis bij Vee Two wordt gebouwd is het chassis in Italië uitbesteed, maar dan wel volgens de originele tekeningen. Het plaatwerk zal ook een exacte replica zijn van Hailwood’s TT winnende machine, tot aan de fameuze Castrol en Sports Motorcycles stickers op de rood/groene kuip toe. John Keogh, de Britse ontwerper die al de nodige Vee Two ontwerpen op naam heeft staan, is verantwoordelijk voor het natuurgetrouwe kleimodel dat de basis zal vormen voor de stroomlijn.

Uiterlijk is Vee Two’s Ritorno (Italiaans voor comeback) motorblok een exacte kopie van het 883 cc 90° koningsasser desmodromische V-Twin waarmee Hailwood naar zijn historische overwinning in 1978 reed. Inwendig bevat het blok daarentegen een waslijst aan Vee Two evolutionaire upgrades, waardoor het topvermogen een flink stuk hoger ligt dan de oorspronkelijke 86 pk bij 9.000 toeren per minuut. Het blok is inmiddels al in productie en is in racetrim in de Verenigde Staten al twee keer als tweede gefinisht in de AHRMA Formula 750 klasse. Ook vormt het blok de basis van de Vee Two Imola Evo café racer straatfiets.

Goedkeuring geven aan het uiterlijk en de technische specificaties van Hailwood replica mag op het eerste oog rechttoe-rechtaan zijn, maar de machine was in de twee weken van de 1978 TT zo vaak veranderd, dat aardig wat combinaties als ‘het echte’ zouden kunnen worden beschouwd. “Er zijn gedurende het event zoveel veranderingen doorgevoerd aan frame, blok en uitlaatsysteem dat zelfs foto’s van de ten opzichte van de andere dag een compleet andere machine lieten zien,” zegt Brook Henry, Vee Two’s CEO. “We hebben ons ten doel gesteld een exacte replica van de motor waarmee hij over de finish reed te produceren.”

Om dit te bereiken onthult Henry ook een beroep te zullen doen op de expertise van Steve Wynne, de man die de originele 900 F1 bij de fabriek los wist te peuteren en onder de vlag van Sports Motorcycles rijklaar wist te maken. “Steve te kunnen vragen over dingen die we in foto’s hebben gespot en hem het feitelijke verhaal horen vertellen is erg opwindend,” zegt Henry. “Het is erg goed hem aan boord te hebben om er zeker van te zijn dat elke motor met recht een echte replica kan worden genoemd.”

 

Mike Hailwood’s weduwe Pauline en zoon David hebben beide hun goedkeuring gegeven aan het project en het gebruik van de fameuze naam en als erkenning hiervan zullen alle 12 de replica’s door Pauline Hailwood worden gesigneerd. De motor zal worden getoond tijdens de Isle of Man Classic TT in augustus, waar de autoriteiten van het eiland Man hebben besloten de legendarische TT Het blok werd al eerder in de Vee Two Imola toegepastoverwinning van Mike Hailwood te vieren in plaats van de reguliere TT die in juni plaatsvindt. Vee Two Australia plant om de eerste van 12 replica’s daar te tonen en mee te laten rijden tijdens de parade laps naast de originele TT-winnende machine die momenteel in eigendom is van de New Yorker Larry Auriana en zal worden gereden door David Hailwood.

Na zeven jaar geen motorsport op hoog niveau te hebben gedaan werd Mike Hailwood in 1977 benaderd door Steve Wynne, die suggereerde dat hij terug moest komen voor de ’78 TT op een Ducati. Tot Wynnes verbazing stemde Hailwood toe. Tijdens de trainingen reed de toen 38-jarige Hailwood een nieuw ronderecord van 111 mijl per uur, om daarna een van de meest indrukwekkende comebacks in motorsport geschiedenis te realiseren. Dit zal voor altijd worden herdacht door Vee Two Australia met de creatie van 12 nog te benamen identieke kopieën van zijn racewinnende machine. Hoewel Vee Two het motorblok al tot Ritorno heeft gedoopt, zegt Andrew Cathcart voor de motor zelf nog geen naam te hebben bedacht. “Mike Hailwood Replica is een teveel gebruikte titel,” geeft hij toe. “Intern noemen we ‘m gewoon “The Hailwood”, maar we zullen snel een naam kiezen. Het is echter belangrijk om te benadrukken dat Vee Two Australia een replica van Mike Hailwoods TT-winnende machine maakt, niet een kopie van de Ducati Mike Hailwood Replica straatfiets, wat in feite een gewone productie 900SS was met rood/groene kuip. Ducati’s oorspronkelijke plannen waren om slechts 200 machines te bouwen, maar uiteindelijk rolden er meer 7.000 exemplaren van de zogenaamde Hailwood replica look-a-likes van de band. Die van ons zullen identieke kopieën zijn van de pure racer die nu in eigendom van Larry Auriana in de Verenigde Staten is en Steve Wynne voor hem onderhoudt.”

De nog niet bekendgemaakte prijs van dit exclusieve hoogstandje zal naar verwachting ergens rond de € 110.000 liggen.

Tekst&Fotografie: Alan Cathcart